Problem att hämta e-post!
1. Det gäller en ny e-postadress eller ett nytt mailprogram/dator
2. Det gäller en e-postadress där allting tidigare fungerat utan problem
1.
Ingen kontakt
Kontrollera så ni kan nå Webbmailen och att ni kan logga in med er epost och lösenord.
Webbmailen finns på http://www.DOMÄN.se/webmail.
(skulle ni inte nå webbmailen där så prova istället http://webmail.DOMÄN.se)
Kan ni inte nå webbmailen eller logga in OK så kontakta support eller om det är fel login,
byta lösenord i er cpanel. OBS: ni skall använda HELA er epostadress som användarnamn.
Ni skall använda domänen som pop3 eller imap adress alternativt mail.domän.se.
Får ni ingen kontakt med mail.domän.se så prova att bara ange domän.se . port 993 och pop3 port 995.
Har ni problem så är det bra om ni väljer att inte köra på secure/ssl anslutning och då skall ni använda
portarna imap 143 och pop3 110.
Normalt sätt skall standard uppsättning de flesta mail program sätter upp automatiskt fungera OK men ens
egna dator, router eller Internetleverantör kan blockera en del portar.
Fel på login/lösenord etc
Ert mail program ansluter OK men ni får felmeddelande om fel anv eller lösenord.
Se till att ni stavat rätt, ange små tecken, ange HELA er epostadress som användarnamn.
Kolla så det är rätt lösenord genom att logga in till webbmailen.
Kolla så ni ha rätt imap/pop3 adress (er domän) och inte någon annan/gammal etc.
2.
Om ni plötsligt får fel på ert login, mailservern svarar men det är fel på lösen etc.
Kolla om det går att logga in via webbmailen.
Om det inte går så byta lösenord i er cpanel för mailkontot och kolla så ni inte har slut på utrymmet - både
för epostkontot i sig och för hela utrymmet för webbhotellkontot.
Om ni inte ens kommer fram till webbmailen så prova besöka er hemsida.
Kan ni inte nå något av det är något fel på er domän eller så är ni blockerad (er dator).
Prova via en mobil eller via en proxy tjänst som www.proxify.com.
Prova också starta om datorn!